Η δυτικοποιήση του Ιαπωνικού gaming 2


Όλοι μας γνωρίζουμε την σημασία και την συνεισφορά της Ιαπωνίας στο χώρο των βιντεοπαιχνιδιών σε gamers και δημιουργούς ανά τον κόσμο. Τα παιχνίδια που παράγει, ασχέτως αν είναι καλά ή κακά, είναι ξεχωριστά. Η φιλοσοφία με την οποία αναπτύσσονταν τα παιχνίδια τις δεκαετίες του 80′ και του 90′ δεν συμβάδιζε με αυτή των ”δυτικών”. Στην δουλειά τους διακρίνεις φαντασία, εφευρετικότητα, αγάπη και μεράκι για το gaming κοινό, το οποίο σέβεται και εκτιμά. Γενικά, η αφοσίωση των Ιαπώνων σε ό,τι καταπιαστούν, σε συνδυασμό με την εργατικότητα τους, καταλήγει σε αριστουργήματα, κερδίζοντας μια θέση στο πάνθεον της gaming βιομηχανίας.

Super-Mario-Brothers                                                Donkey-Kong-Ellis-Edition-_002_660

 

Την δεκαετία του 80′, οι Ιάπωνες, χάραξαν τον δρόμο της αναγνώρισης και της επιτυχίας με παιχνίδια όπως το Super Mario Bros, Legend of Zelda, Donkey Kong. Επρόκειτο για επανάσταση. Μια απ΄τις πιο σημαντικές εταιρείες, η Nintendo, υπό την προεδρία του πρόσφατα εκλιπόντος  Hiroshi Yamauchi, άνοιξε ορίζοντες για πράγματα δεν είχαμε δει, ούτε φανταστεί. Η σταθερή,αλλά με γοργούς ρυθμούς πορεία της βιομηχανίας συνέχισε αέναη, φτάνοντας στο κρεσέντο της την δεκαετία του 90′. Τίτλοι όπως το Final Fantasy VII, το οποίο θεωρείται ένα από τα καλύτερα παιχνίδια, όχι μόνο του franchise, αλλά όλων των εποχών. Η Poke-επανάσταση ξέσπασε στα μέσα της δεκαετίας του 90′, με το brand Pokemon να υπάρχει παντού, από βιντεοπαιχνίδια, σε σειρά anime, σε manga, φιγούρες δράσης και στον κινηματογράφο. Η παγκοσμίου βεληνεκούς επιτυχία, ενθάρρυνε τους Ιάπωνες δημιουργικά και οικονομικά, με αποτέλεσμα να επενδύσουν στην ανάπτυξη περισσότερων παιχνιδιών και πιο συγκεκριμένα RPG’s, στα οποία οι Ιάπωνες ειδικεύονται και είναι το σήμα κατατεθέν τους σε διεθνές επίπεδο.

 

FFVIIbattleexample        11308-bluescreen

 

Ενώ στην αντίπερα όχθη, μεγάλα δυτικά στούντιο όπως η Ubisoft και η Electronic Arts έκαναν την εμφάνισή τους, η Microsoft μπήκε στο χορό το 2002 με το Xbox και την online υπηρεσία Xbox Live, η Valve κυκλοφόρησε το Steam και το Call of Duty κάθε χρόνο σημειώνει σχεδόν μονοπωλιακά νούμερα. Η βιομηχανία εκατομμυρίων εξελίχθηκε σε βιομηχανία δισεκατομμυρίων. Οι gamers, ανταποκρίθηκαν στο κάλεσμα της δύσης και με το παραπάνω, δημιουργώντας μια κολοσσιαία βάση χρηστών. Δύο διαφορετικοί κόσμοι, δύο διαφορετικές κουλτούρες. Το FIFA της Electronic Arts, πουλάει περισσότερο από το Pro Evolution Soccer της Konami. Δυτικά RPG όπως τα Skyrim, Fallout, Fable, Mass Effect και Dragon Age γνώρισαν μεγάλη επιτυχία, και εμπορική και καλλιτεχνική. Blockbuster τίτλοι με εντυπωσιακά γραφικά όπως το Uncharted, Gears Of War, Halo πήραν μεγάλο κομμάτι της πίτας των gamers.

Skyrim-screenshot-5

 

Η Ιαπωνική βιομηχανία είδε πτώση στις πωλήσεις της. Το 2002, η Ιαπωνία κατείχε το 50% της παγκόσμιας αγοράς βιντεοπαιχνιδιών και το ποσοστό αυτό μειώθηκε στο 10% το 2010. Με σκοπό την προσέγγιση του δυτικού κοινού, οι Ιάπωνες υιοθέτησαν μια διαφορετική λογική ως αναφορά την δημιουργία παιχνιδιών, διασχίζοντας ένα μονοπάτι το οποίο δεν είχαν ποτέ διασχίσει. Απ’την μία μεριά έχεις παιχνίδια όπως το Resident Evil 6, το οποίο, σε σχέση με τους προκατόχους του είναι πολύ διαφορετικό, παρεκκλίνοντας από το ‘‘survival horror” είδος το οποίο η ίδια εταιρία CAPCOM καθιέρωσε. Απ΄την άλλη, το franchise της επιτυχημένης σειράς Metal Gear Solid, το οποίο είναι επηρεασμένο από το Χόλιγουντ, θεωρείται ένα από τα καλύτερα franchises βιντεοπαιχνιδιών, συνδυάζοντας επιτυχώς την μίξη ιδεών Ανατολής και Δύσης. Και στο ενδιάμεσο υπάρχει ένα συνονθύλευμα ιδεών και επιρροών όπως το Lollipop Chainsaw. Ο γνωστός Goichi Suda ή αλλιώς Suda 51, σε συνεργασία με τον σκηνοθέτη James Gunn δημιουργούν ένα αστείο, βίαιο,διαφορετικό hack-n’-slash παιχνίδι, το οποίο ικανοποιεί μια μικρή μερίδα του κοινού.

Metal Gear Solid 4 3

Σε μια συνέντευξη που είχε δώσει ο Hideo Kojima σχετικά με την πορεία της Ιαπωνικής βιομηχανίας βιντεοπαιχνιδιών είχε επισημάνει ότι οι Ιάπωνες developers θα πρέπει να καταλάβουν τις διαφορές μεταξύ του κοινού Ανατολής και Δύσης και με το να αγνοήσουν αυτές τις διαφορές, δεν θα πετύχουν. Στην ίδια συνέντευξη, ο Kojima,αναφερόμενος στην εμμονή των Ιαπώνων για παγκόσμια επιτυχία είχε δηλώσει:  ” Όλοι αναφέρονται για διεθνή επιτυχία, χωρίς να υπολογίζουν τι χρειάζεται πραγματικά έτσι ώστε να πετύχεις. Υπάρχει εμμονή για διεθνή επιτυχία λόγω προηγούμενων επιτυχιών με βιντεοπαιχνίδια και anime,  αλλά καμία από αυτές τις επιτυχίες δεν έχουν σημασία τώρα”. Με άλλα λόγια, ο γνωστός δημιουργός προτιμάει η βιομηχανία να κοιταχτεί στον καθρέπτη για να μπορεί μετά να κοιτάξει και το κοινό της, και στην Δύση, και στην Ανατολή, δίνοντας ένα παιχνίδι το οποίο θα προτιμήσουν και οι δύο πλευρές.

hideo_kojima_pic

Συνοψίζοντας, υπάρχουν και εξαιρέσεις. Τίτλοι όπως το  Xenoblade Chronicles, Fire Emblem Awakening και Dark Souls, είναι παιχνίδια τα οποία αναφέρονται στο δυτικό και στο ανατολικό ημισφαίριο του gaming, χωρίς να προσποιούνται ότι είναι κάτι άλλο. Είναι το γνωστό, καλό,αυθεντικό Ιαπωνικό gaming που ξέρουμε όλοι. Με την νέα γενιά εν όψει, ελπίζουμε οι Ιαπωνικές ομάδες ανάπτυξης να επιστρέψουν στις επάλξεις για να μας δώσουν αυτό που θέλουμε από αυτές. Τον πραγματικό τους εαυτό.


Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

2 thoughts on “Η δυτικοποιήση του Ιαπωνικού gaming